Flere komponenter stod foran udskiftning på en af VEKS’ større stationer, Albertslund Pumpe- og Vekslerstation. Motorerne, der driver de fire pumper skulle fornyes fra tidligere modeller på jævnstrøm til nye vekselstrømsmotorer. – Vi sparer energi med de nye motorer, som også er mindre vedligeholdelseskræ-vende, forklarer projektleder Ibrahim Osman. Opgaven som helhed inkluderer en række fagområder såsom el, ventilation, smedearbejde, betonarbejde mv.
– Selve vedligeholdelses-processen er også mindre belastende for VEKS’ montører. Skadeligt kulstøv fra jævnlig udskiftning af kulblokke er nu helt forduftet med de nye motorer på vekselstrøm, supplerer Torben Lang, QHSE-konsulent inden for arbejdsmiljø.
Specialingeniør Arne Kamp (bagerst) blev indhentet som ekspertbistand for at udregne hvor langt bælgen
i kompensatorerne kan strækkes ift. løft, vægtbelastning, mm. Forrest til venstre Lars Bertelsen og Ibrahim Osman til højre
Max 20 mm
– Samtidig med at vi installerer de fire nye motorer, moderniserer vi også andre enheder i bygningen, fortæller Lars Bertelsen, som er medtilrettelægger og fører tilsyn med opgaven.
Til at reducere vibrationer og dermed støj anvender man Mafund-plader (gummiplader), der placeres i lag medstålplader – og ligger mellem pumpefundamentet og gulvet. Gummi er et forgængeligt materiale, og de gamle plader var præget af slid fra over 30 års svingninger fra de store pumper og motorer.
– Vi løfter hele det tunge pumpefundament - der sammen med motor, pumpe mv. vejer over 12 tons - for at udskifte pladerne, men vi har alt i alt kun 20 mm frirum til løftet, bemærker Ibrahim.
I hver sin ende af pumpefundamentet er der placeret kompensatorer, hvis formål også er at optage vibrationerne, så de ikke overføres til bygningen og beskytter rørsystemet. Bælgen i kompensatorerne har en vis styrke, som løftet på 20 mm ikke må udfordre.
De forskellige vibrationshæmmende foranstaltninger reducerer også støjforureningen, der dels generer medarbejdere i bygningen dels beboerne i de nærliggende boliger - som i øvrigt slet ikke eksisterede, da VEKS opførte stationen for 30 år siden.